Principii, norme, valori (sau cum ma ajuta ISO 26 000 sa votez la referendum)

Insist asupra promovarii conceptului de responsabilitate sociala pentru ca intelegerea acestuia ne poate indruma spre o societate normala. Ne poate ajuta, in aceasta perioada, sa rezolvam criza sociala in care ne aflam.

Foarte des, in ultima vreme, am auzit indemnul “fiti responsabili”. Ce incerc sa fac este sa descriu ce inseamna acest lucru in practica. Adica, dincolo de  indemnul binevenit, la ce trebuie sa ne asteptam cind cerem un comportamnt responsabil. Exista o confuzie intre norme si valori, intre recomandari si reglementari, intre scop si mijloace, intre cauza si efect. Incerc sa contribui la clarificarea acestor confuzii si  am ca referinta standardul ISO 26 000:2010 Linii Directoare privind responsabilitatea sociala:

  • Responsabilitatea sociala este atit a persoanelor cit si a organizatiilor.
  • Responsabilitatea organizatiilor este atit a corporatiilor cit si a intreprinderilor mici si mijlocii, a guvernelor, institutiilor publice cit si a  organizatiilor non-guvernamentale
  • Responsabilitatea sociala are ca obiectiv dezvoltarea durabila
  • Dezvoltarea durabila nu are legatura cu durabilitatea organizatiei (deci, nici cu cea a conducerii guvernelor)
  • Responsabilitatea se bazeaza pe urmatoarele principii: raspundere, transparenta, comportament etic, respect pentru partile co-interesate, respect pentru statul de drept, respect  pentru normele internationale, respect pentru drepturile omului
  • Raspunderea inseamna si asumarea raspunderii.
  •  Asumarea raspunderii inseamna luarea acelor masuri pentru eliminarea consecintelor faptelor cu impact negativ, nedorit, neprevazut (inclusiv recunoasterea limitelor competentelor personale si incalcarii standardelor morale). Asumarea raspunderii nu e o strategie de imagine, o declaratie pentru presa. Este ceea de defineste un om de onoare, este ceea ce separa un om de un las.
  • Dintre toate principiile pe care se bazeaza responsabilitatea sociala, acela al respectarii statului de drept este OBLIGATORIU.
  • Recomandarile se exprima prin ‘ar trebui”, reglementarile se formuleaza prin ‘trebuie”
  • Valorile se impartasesc, normele se respecta.
  • Valorile traite sunt virtuti. Si asa cum se stie, rasplata virtuii este virtutea insasi.
  • Normele se definesc, se comunica, se insusesc, se aplica.
  • Valorile tin, mai degraba, de “cum”. Normele tin, mai degraba, de “cit”, “cind”
  • Valorile sunt perene, normele sunt contextuale si conjuncturale. Cum raspund solicitarii unui client tine de valoarea de solicitudine. Cind ii raspund clientului, in cit timp, tine de norma specificata in Service Level Agreement.

Cum votez la referendum tine de recunoasterea responsabilitatii mele sociale si a responsabilitatii sociale a celor care conduc societatea. Ma analizez pe mine, imi asum responsabilitatea alegerii. Mie mi se pare usor: am sapte principii, le analizez: si-au asumat raspunderea faptelor, au fost transparenti, au comportament etic, au respectat statutul de drept, au respectat normele internationale, m-au respectat pe mine, ca parte a grupurilor interesate, au respectat drepturile omului?

Un singur principiu incalcat conduce la prabusirea increderii.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s